De keuken

Voeding & preventie


Volgens Kris Verburgh - publicist, arts en onderzoeker - is de tijd rijp voor een discipline die zich richt op preventie door middel van voeding. De auteur van de bestsellers ‘De voedselzandloper’ en ‘Veroudering vertragen’ pleit zelfs voor de komst van een ‘preventie- of levensstijlarts’. Bovendien moet er meer aandacht komen voor de langetermijneffecten van diëten. “Voeding is één van de belangrijkste manieren om de mens langer gezond te houden.”

U introduceerde onlangs een nieuw vakgebied: de nutrigerontologie. Wat houdt dit precies in?
“Dit wetenschappelijke vakgebied bestudeert de rol van voeding binnen het verouderingsproces. Ofwel: hoe je door middel van voeding de veroudering kunt vertragen. En dus óók hoe je het risico op ouderdomsziektes kunt verminderen. Denk aan hart- en vaatziektes, type 2 diabetes en Alzheimer. De nutrigerontologie richt zich met name op de lange termijninvloeden van voeding. Als je weet waarom we ouder worden, kun je daar gemakkelijker op inspelen middels een consistent voedingspatroon.

Kunnen we door middel van voeding geld besparen in de zorg?
"Voeding is één van de belangrijkste manieren om de mens langer gezond te houden. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Negentig procent van type 2 diabetes wordt veroorzaakt door een ongezonde levensstijl, waarvan voeding de belangrijkste component is. Bij hart- en vaatziektes weten we al veel langer dat er een correlatie is met ons voedingspatroon. Het dichtslibben van de bloedvaten kun je zelfs gedeeltelijk omkeren via de levensstijl, zodat mensen geen ingrijpende hartoperatie meer nodig hebben. Toch worden we met zijn allen nu gemiddeld tien jaar eerder chronisch ziek dan een kwarteeuw geleden. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan een verhoogde bloeddruk en insulineresistentie.”

Hoe verklaart u dat?
“Dat heeft alles te maken met onze levensstijl. We slapen en bewegen minder, ervaren meer stress en eten ongezonder dan 25 jaar geleden. We eten teveel zetmeelproducten en te weinig groenten en fruit. We drinken bovendien te veel frisdrank en krijgen te veel dierlijke eiwitten binnen. Dit maakt dat we eerder ziek worden én langer ziek blijven. Anderzijds worden we wél ouder. We leven langer, maar gebrekkiger. Dit brengt enorm veel kosten met zich mee. Hoe we dit kunnen omdraaien? Bijvoorbeeld door veel meer geld uit te geven aan preventie. En dan heb ik het niet over een uitstrijkje of kijkonderzoeken, waarmee je eventuele problemen vroeg kunt opsporen. Op zich is dat goed, maar nóg beter is het om het risico op die problemen sterk te verminderen. Dat is vooral een kwestie van voeding. Ik pleit dan ook voor een module ‘Voeding en Preventie’ binnen de opleiding van artsen. Er zou zelfs een heel nieuwe discipline moeten komen, zoals ‘preventie-arts’ of ‘levensstijlarts’. Ik denk ook dat de zorg het voortouw moet nemen en niet moet wachten op de overheid, die vaak achter de feiten aanloopt. De gezondheidszorg schreeuwt echt om een wetenschappelijke discipline die zich richt op preventie, met de focus op levensstijl, en in het bijzonder voeding.“

Meer over Kris Verburgh (1986):
Kris studeerde geneeskunde aan de Universiteit Antwerpen (UA) en doet onderzoek aan het Center Leo Apostel for Interdisciplinary Research (CLEA) aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB).
Dr. Verburgh doet onderzoek naar veroudering, voeding en metabolisme.

Marieke Pohlmann
Redacteur

Wat ligt er op je bord?

Sushi en een goede rijsttafel zijn favoriet. De oma van mijn vriend is Aziatisch en als ik daar ben, ontkom ik er niet aan loempia´s, soto ajam of rendang voorgeschoteld te krijgen, onafhankelijk van het tijdstip van de dag. Tijdens mijn reizen heb ik veel gegeten en leren eten (van struisvogel tot cavia), maar het gelukkigst word ik van verse groente, veel verse groente! Daarnaast een lekker stukje vis met eventueel wat pasta en mijn maaltijd is compleet.

Wat zit er in je glas?

Tijdens het kokkerellen over het algemeen een lekker wit wijntje of een volle rode als ik een zwaarder gerecht maak. Een avondje met vriendinnen is compleet met cocktails als mojito of caipirinha. Overdag kan ik genieten van lekkere kruidenthee of een goede cappuccino.

Guilty food pleasure?

Chocolade, absoluut chocolade! Zo'n lekkere grote brownie met stukjes pure chocolade en bosbessen... Daar mag je mij voor wakker maken!

Dit vindt u waarschijnlijk ook interessant