Gastvrijheid

Video: Bestellen op maat


Het HagaZiekenhuis gaat haar logistiek voedingscentrum op een andere wijze inrichten. Dit magazijn zal voor een groot gedeelte niet meer fungeren als opslagruimte voor verpleegafdelingen van het bulkassortiment. Vanuit het easy to order-concept gaat Bidfood de pantry’s van de verpleegafdelingen op decentraal niveau bevoorraden. Marcel van Dalen, manager hotelservices in het HagaZiekenhuis, en Huub Grim, accountmanager zorg en ziekenhuizen bij Bidfood, vertellen hoe dit concept in elkaar steekt.

Easy to order

Net als vele andere ziekenhuizen zijn de vierkante meters erg kostbaar. Huub: “Het liefst besteden ziekenhuizen deze meters aan hun primaire zorg, want dat is de core business.” Marcel laat weten dat deze vernieuwing, omgedoopt tot het easy to order-concept, veel efficiënter is: “Voorheen werden de broodserveerwagens vanuit ons magazijn bevoorraad. Nu levert Bidfood dagelijks de juiste artikelen aan op afdelingsniveau, in kleine verpakkingseenheden, afgestemd op de vraag van onze doelgroep.”

Zelf bestellen op het web

De standaard bestellingen maken plaats voor bestellingen op maat. Medewerkers van de verpleegafdelingen kunnen inloggen op de webomgeving van Bidfood, waar ze dagelijks zelf hun bestelling plaatsen. Marcel: “Het Bidfood-bestelsysteem geeft medewerkers toegang tot een vast assortiment. Hierdoor kunnen er geen verkeerde artikelen binnenkomen. Maatwerk, inzicht in het bestelgedrag, budgetbeheer en een goede patiëntenzorg. Dat maakt het easy to order-concept uniek.”

Van grootverbruik naar kleinverbruik

Samen met Bidfood gaat het HagaZiekenhuis van groot- naar kleinverbruik. Hiermee wordt de voorraad beperkt. Volgens Marcel bespaart dit behoorlijk wat handelingen: “In het verleden werden grootverpakkingen in ons logistiek centrum verdeeld over kleinere zakjes of doosjes. Deze werden dan gedistribueerd naar de verpleegafdelingen. Omdat de bestelhoeveelheden vanuit het logistiek voedingscentrum een standaard karakter hadden, werd er op de verpleegafdelingen veel weggegooid.”

“Maatwerk, inzicht in het bestelgedrag, budgetbeheer en goede patiëntenzorg. Dat maakt het easy to order-concept uniek.”

Vandaag inkopen voor morgen

Ook Huub ziet succes in het easy to order-concept: “We verwachten een hogere maat van flexibiliteit te realiseren. Door zes dagen per week te leveren, verhogen we de verkrijgbaarheid van ons brede assortiment aan verse brood- en lunchproducten. Ook kan de patiënt tot een vrij laat moment bestellen, wat soms noodzakelijk is. Tot een uur of vijf in de middag kan de medewerker bestellen voor de volgende dag. Twee of zelfs drie dagen later is een zorg voor morgen.”


Larissa van den Bosch
Redacteur

Wat ligt er op je bord?

Ik hou van lekker en gezond eten. Bloemkool en hachee behoren wel echt tot dé favorieten. Als ik uit eten ga laat ik mij graag verrassen.

Wat zit er in je glas?

Overdag voornamelijk thee, water en rond 16.00 uur een kopje koffie. Bij het eten en in het weekend een lekker wijntje.

Guilty food pleasure

Chocola, je kunt mij erin begraven!

Dit vindt u waarschijnlijk ook interessant