Gastvrijheid

​Het IJsselland Ziekenhuis: best presterende werkgever in de ziekenhuisbranche


Het IJsselland Ziekenhuis is door het Nationale Business Succes Award Instituut uitgeroepen tot de best presterende werkgever in de ziekenhuisbranche. Het regionale ziekenhuis in Capelle aan den IJssel onderscheidt zich met name door de waardering en het vertrouwen dat ze in haar medewerkers heeft. "De goede zorg wordt geleverd door onze mensen, dus het beste dat wij als bestuur en leidinggevenden kunnen doen is goed zijn voor onze mensen", aldus Joke Boonstra, lid raad van bestuur van het IJsselland Ziekenhuis. We stellen drie vragen over succesvol werkgeverschap binnen de zorgbranche.

1. Waarmee onderscheidt het IJsselland ziekenhuis zich van andere ziekenhuisorganisaties?

We vinden het belangrijk om een goede werkgever te zijn. Juist in deze tijd, waar binnen de zorg ontzettend op de kosten gelet moet worden. Er wordt hierover binnen het IJsselland Ziekenhuis veel gepraat en onderwerpen als: waar kan het efficiënter of waar kunnen we besparen, komen dan ook volop aan bod. Daarnaast vinden we het belangrijk om te investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers.

2. Van welke middelen en diensten wordt er gebruik gemaakt om er voor te zorgen dat de werkdruk voor medewerkers zo laag mogelijk gehouden kan worden?

Hier spelen meerdere factoren een rol. Het werk in het Ziekenhuis is fysiek en mentaal zwaar, dus met één maatregel ben je er niet meteen. Er wordt ondersteuning geboden door naast concrete hulpmiddelen, zoals een traplift, ook aandacht te hebben voor het psychische aspect. Waar nodig wordt er dan ook passende ondersteuning geboden aan de medewerkers.

3. Wat doen jullie om een goede balans te houden tussen een hoog serviceniveau voor de patiënten en gelukkige en tevreden medewerkers?

Het IJsseland Ziekenhuis heeft kennis en ontwikkeling van haar medewerkers hoog in het vaandel staan. Zo krijgen alle medewerkers een vrij te besteden opleidingsbudget van 700 euro. Waar dit zoal aan besteed wordt? Het is mooi om te zien dat wanneer mensen zelf verantwoordelijkheid krijgen, er mooie dingen ontstaan. Zo kiezen medewerkers bijvoorbeeld voor een taalcursus, zodat ze beter kunnen communiceren met patiënten die een andere taalachtergrond hebben. De goede zorg wordt geleverd door onze mensen, dus het beste dat wij als bestuur en leidinggevenden kunnen doen, is goed zijn voor onze mensen.




Larissa van den Bosch
Redacteur

Wat ligt er op je bord?

Ik hou van lekker en gezond eten. Bloemkool en hachee behoren wel echt tot dé favorieten. Als ik uit eten ga laat ik mij graag verrassen.

Wat zit er in je glas?

Overdag voornamelijk thee, water en rond 16.00 uur een kopje koffie. Bij het eten en in het weekend een lekker wijntje.

Guilty food pleasure

Chocola, je kunt mij erin begraven!

Dit vindt u waarschijnlijk ook interessant